Kenapa karya ini diberi judul " Kalvaria " ?

Maksud "Kalvaria" menurut kaca mata penulis

Kalvaria diambil dari perkataan "calvarium" atau tulang tengkorak atau "helmet". Calvarium melindungi otak dari hentakan dan kecederaan. Ciri-ciri kalvaria yang keras menjadikan ia sangat kuat dan berkesan melindungi otak. 

Saya mengambil pengalaman semasa menjalankan tugas di makmal Anatomi. Pengalaman mengeluarkan otak manusia adalah suatu yang sangat mencabar. Perlu gergaji tempurung kepala secara keseluruhan menggunakan gergaji autopsi (autopsi saw). Ia sangat keras dan memerlukan tenaga yang kuat. Setelah tempurung kepala dibuka, ada lapisan yang melindungi otak. Hebat ciptaan Allah. Saluran darah sampai ke otak sehingga manusia berupaya berfikir menjalankan tugas dengan baik. Bagaimana sekiranya, tempurung kepala mengalami kerosakan akibat hentakan atau kecederaan ? Apa pula berlaku pada otak?  Bagaimana dengan tahap pemikiran? mampukah berfungsi seperti sediakala? Walaupun calvarial bone graft ada, adakah sama seperti yang asal?




Calvarial bone graft

Ciri-ciri perlindungan pada kalvaria memberi inspirasi saya untuk menggunakannya sebagai judul karya saya. Keupayaan seseorang memberi bakti kepada masyarakat bukan hanya untuk kepentingan peribadi. Dalam kehidupan, seseorang harus mempunyai ciri-ciri kuat, tabah dan berani melalui kehidupan. Ini adalah kerana banyak dugaan sama ada dalam diri sendiri, keluarga, masyarakat dan persekitaran menguji kesabaran. Setiap pengalaman hidup yang dilalui adalah suatu yang positif dan ia mematangkan sesuatu tindakan dalam membuat keputusan. Penyesuaian kendiri dengan amalan kerohanian yang tinggi di samping kekuatan emosi dan intelektual yang tinggi adalah perlu untuk terus teguh berdiri. 

______________________________________________________________

The calvaria is the top part of the skull. It is the upper part of the neurocranium and covers the cranial cavity containing the brain. ... In its use, feminine Latin noun with plural calvariae; however, many medical texts list the word as calvarium, neuter Latin noun with plural calvaria.

How many bones form the calvaria?
Six bones which make up the calvaria – the frontal, parietal, temporal, occipital, sphenoid and ethmoid bones, so six bones.

What is another name for the calvaria of the skull?
neurocranium
The calvarium is properly another term for the neurocranium. Thus, the calvarium is the part of the skull that encloses the brain.

What is a calvaria in anatomy ?
The calvaria or skullcap is the upper part of the cranium and surrounds the cranial cavity containing the brain. Made up of the frontal, occipital, right and left parietal, right and left temporal, sphenoid, and ethmoid bones.




No comments:

Post a Comment